Энэтхэг, Карнатака, Хүнсүр. 2015.12.12 - Энэ өглөө Дээрхийн Гэгээнтэн Далай Лам сэнтийдээ заларсны дараа лам нарт “найман их хөтөлбөр”-ийн ном тараасан эсэхийг ажиглав. Цөөн лам нарт уг номыг тараасан бөгөөд тэдгээрийг уламжлалт модон бараар хэвлэж, шар даавуун баринтагаар ороосон байлаа. Дээрхийн Гэгээнтэн Далай Лам “Жүдмадын найман их хөтөлбөр” ном нь хүн бүрт зориулагдсан зүйл биш гэдгийг онцолсон юм.

Дээрхийн Гэгээнтэн Далай Лам Жудмад дацанд ном айлдаж
байгаа нь. Энэтхэг, Карнатака, Хүнсүр. 2015.12.12.
Зургийн Тэнзэн Чойжир /ДЛО/
Дээрхийн Гэгээнтэн тайлбарлахдаа, “найман их хөтөлбөр” нь ихэвчилэн төгсгөлийн зэргэмжтэй холбогддог бөгөөд Жүдмад дацангийн баримталж ирсэн Сандуйн уламжлал дээр суурилсан байдаг гэлээ.
“Төвөдөд Жүдмад дацангийн гучин хоёр лам Чүмиглүнгийн аглагт хөл хорио тогтоон сууж Сандуйн бясалгалыг хийдэг уламжлалтай. Тэд үнэхээр Сандуйн бясалгалыг голлодог байсан эсэхийг би мэдэхгүй, гэхдээ хамба лам нар нь Сандуйн бясалгалыг тэдэнд голлон заадаг байсан. Хэн нэг нь агуй дотроо нас барсан тохиолдолд ч түүнийг онгойлгох боломжгүй, хаалгыг бүр лацадсан байдаг байсан. Гүнчин Жамяьан Шадүв Агваанзондуй лам Чүмиглүнгийн аглагт сууж байхдаа онолын өндөр эрдмийг олсон гэдэг.”

Дээрхийн Гэгээнтэн Далай Лам Жүдмад дацанд ном айлдаж байх
үеэр лам нар номыг даган уншиж байгаа нь. Энэтхэг, Карнатака,
Хүнсүр. 2015.12.12. Зургийн Тэнзэн Чойжир /ДЛО/
“Богд Зонхов “ертөнцийн найман гэм”-д авталгүй өөрийн амьдралаа утга учиртай болгосон. Тэрээр бусад хүмүүс бол баяр хөөртэйгээр хүлээн авах байсан Хятадын эзэн хааны урилгаас ч татгалзаж байсан юм.”
“Хэрэв бид тав тухтай бясалгалын төвүүдийг байгуулах боломж олдвол үүнийг хийх ёстой. Гүнчин Жамьяан Шадүв гэгээн бясалгалын өндөр түвшинд хүрсэн шиг бид ч гэсэн түүнтэй адил оролдож үзэх хэрэгтэй. Жүдмад дацанд өмнөх Далай Лам нарын номлол/сургааль дээр үндэслэсэн сургалтын хөтөлбөр танилцуулах төлөвлөгөөтэй байгаа. Дэяан дацангийн лам нар надад нэгэн ном үзүүлэхэд уг ном нь V Далай Ламын” Илт Онохуйн чимэг”-т хийсэн тайлбар байсан. Өмнөх Далай Ламуудын хийсэн ажлыг судалж, хадгалах нь Дэяан дацанд хадгалж ирсэн уламжлал юм.”
Тайлбаруудыг уншиж эхлэхээсээ өмнө Дээрхийн Гэгээнтэн Лин Ринбүүчигээс энэ “найман их хөтөлбөр”-ийн эшлэлийг хүртсэнээ айлдлаа. Дээрхийн Гэгээнтэн яаралгүйгээр үдийн хоол хүртэл уншаад дараа нь цөмөөрөө цугларахад дахин үргэлжлүүлж уншив. Нар шингэх үед Дүйнхорын төгсгөлийн хэсгийг уншиж дууссан юм. Хайдүв гэгээний олон боть эмхэтгэлд Дүйнхорын бясалгалыг дэлгэрэнгүй тайлбарласан байдгийг айлдав.

Дээрхийн Гэгээнтэн Далай Лам Жүдмад дацанд ном айлдаж
байгаа нь. Энэтхэг, Карнатака, Хүнсүр. 2015.12.12.
Зургийн Тэнзэн Чойжир /ДЛО/
“Хэрэв Богд Зонхов асуулт асуувал тэрээр “Хариулт нь аль хэдийнээ миний арван найман боть номонд бий” гэж хэлэх байсан байх. Түүнийг хичээл зүтгэл гаргаж судал. Бид 21-р зууны Бурханы шашинтан байх ёстой, бид үгийг давтан хэлэх чадвартай шигээ утгыг нь сайн ойлгодог байх ёстой. Түүнээс гадна Богд Зонховын сургаалийг судлахдаа түүнийг шүүмжлэгчдийг бас судлах хэрэгтэй. Дагцан лозова, Шагжа Чогдан, Горамба, Рондон Шэжа Гүнриг нар юу гэж дүгнэж байсныг олж үзэх хэрэгтэй. Өнөө цагт олон лам нар зөвхөн өөрсдийн тогтсон хүрээнд ном судалгаа хийж байна. Өргөн хүрээнд ном судар үзэж судлах хэрэгтэй.”

Дээрхийн Гэгээнтэн Далай Ламын Жүдмад дацанд айлдах
Сандуйн авшигт зориулан бүтээсэн элсэн хот мандал. Энэтхэг,
Карнатака, Хүнсүр. 2015.12.12. Зургийн Тэнзэн Чойжир /ДЛО/
“Элсэн хот мандалд чин сүсэг бишрэлээр мөргөж чадах аваас олон төрөлдөө хураасан хилэнц түйтгэрийг арилгаж чадна. Тиймээс үүнд бодь сэтгэлийг үүсгэж, хоосон чанарыг ойлгохыг хичээж, сүсэг бишрэлээр хандах хэрэгтэй. Бидний олонхи нь Даш Лхүмбо хийдэд дахин уулзана гэж бодож байна. Сэра хийдэд болох “ Оюун ухаан ба Амьдрал” эрдэм шинжилгээний хуралд оролцохыг хүссэн хүн бүрт нээлттэй байх болно” хэмээн айлдсан юм.